onsdag den 22. juli 2009

Bankvæsen og politik

Regeringen har netop ladet forstå, at den ikke vil blande sig i bankernes forretningsdispositioner. Udtalelsen kommer i anledning af, at bankerne har strammet grebet om kunderne yderligere og NORDEA har kunnet glæde os - og især aktionærerne - med, at de har klaret "skrærene" og kan fremlægge et årsregnskab med et exorbitant stort overskud.
Undskyld mig, men er der noget JEG har misforstået? Det der med at blande sig. Var det ikke lige præcis det regeringen gjorde med den såkaldte "bankpakke"?Man er jo nødt til at sikre akt... æh! sig. Særligt i disse tider.
Hvis nu regeringen er så bange for at blande sig i bankernes "interne anliggender" kunne den jo i stedet for en bankpakke have givet det likviditetshungrende erhvervsliv statsgarantier for lån optaget i bankerne. Så var bankernes sikkerhedskrav blevet tilfredsstillet samtidig.
Forskellen ville bare være den helt afgørende, at pengene var kommet ud og arbejde i erhvervslivet i stedet for at ligge og samle støv i bankerne.
For mig at se er det logik for burhøns. - Men nu er jeg jo heller ikke burhøne. Jeg tror heller ikke burhøns kan få kvalme.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar